woensdag 4 september 2013

Elster Paardenmarkt

Sinds ik het dorp Elst als woonplaats verlaten heb om te gaan studeren was ik niet meer op de jaarlijkse paardenmarkt geweest. Wat ik me nog van vroeger kan herinneren is dat de hele Dorpsstraat helemaal vol stond met paarden. De Dorpsstraat was toen nog niet zo "gemoderniseerd" met allerlei heuvels, hobbels en parkeerplaatsen. Naast paarden waren er ook wat andere aan paard verwante dieren aanwezig. Eenstje lijk me zelfs ergens gekruist met een zebra gezien de strepen. Zie een van de foto's onder aan dit artikel.
Dus konden er veel meer paarden terecht dan tegenwoordig. Er is mij toen verteld dat dat het de op een na grootste paardenmarkt van Nederland was. Tegenwoordig is de markt uiteraard een toeristische attractie, maar ook vind er nog steeds echte handel plaats. Dit middels het bekende handjeklap waarmee de handelaren het eens proberen te worden over de prijs voor het paard. Wat me wel opviel is dat de prijs niet echt hoog was voor de paarden. Voor dezelfde prijs koop je zo'n 3 a 4 cavia's in de dierenwinkel.
Tegenwoordig wordt er, naast de altijd aanwezige kermis, ook demonstraties gegeven door o.a. een smid ,een heuse ganzenhoedster en een voltige demonstratie. Dit laatste deed me denken aan de Karl May Festspiele (Winnetou en Old Shatterhand avonturen in een groot openluchttheater) waar ook van dit soort kunsten werden uitgehaald in een levensgroot openlucht theater. Bijgaand een kleine impressie van het hele gebeuren.


Tot de volgende blog.
Met vriendelijke groeten,
Tom Smit

Geen opmerkingen:

Een reactie posten