zondag 2 maart 2014

Crea-diafragma (2)

Zoals in mijn laatste weblog aangegeven was ik bezig met het zelf maken van Cre-Diafragma's. Aangezien het vanmorgen toch geen mooi weer was heb ik me maar weer omgedraaid en nog effe een uurtje blijven liggen. En daarna ben ik maar met het maken van Cre-Diafragma's bezig gegaan of zoals ik ze zelf noem Creafragma's. Ik ben zowel voor de Lensbaby bezig geweest als ook voor mijn "normale" objectieven. Aangezien ik alleen maar een geschikte filtermaat van 77mm had liggen moest ik me dus beperken tot die maat en de veel kleinere maat van de Lensbaby. Helaas bleek de ronde pons die ik gekocht had toch net te klein te zijn waardoor er wat licht kierde langs de randen en dat wilde ik niet. Wat heb ik gedaan. Ik ben weer opnieuw cirkeltjes gaan tekenen en knippen. Nu dus zonder de pons. Een aantal gemaakt van 26 mm doorsnee en een aantal van 76 mmm doorsnee. De eerste voor de Lensbaby en de tweede voor objectieven met een filtermaat van 77mm. Daarna heb ik verschillende vormen geprobeerd. Deze heb ik wel allemaal met ponsen gemaakt. Voor mensen met een vaste hand is het uiteraard ook mogelijk om dit met een scherp (hobby)mesje te doen. Daar heb ik me nog maar niet aan gewaagd. Nu de rondjes dus klaar waren ben ik begonnen met gewoon een figuurtje in het midden van de uitgeknipte cirkels. Hier had ik tenminste al voorbeeldjes van bij de Lensbaby. Hier wordt namelijk een setje Creafragma's voor te koop aangeboden. Een aantal figuurtjes uitgestanst in zowel de grote als de kleine rondjes. En nu het uur van de waarheid. Klopte het allemaal wat ik in elkaar geprutst had. Joepie het lijkt te werken. Bovenaan dit artikel staat een foto met een vlinderdiafragma welke ik gemaakt heb met een 70-200mm objectief. Om een aantal lichtbronnen te verkrijgen ben ik in de doos met kerstboomspullen gedoken en heb daar de lampjes voor de kerstboom uitgehaald. Deze heb ik de staanden kussens van de bank gelegd. Gepoogd ze een beetje gelijkelijk te verdelen maar dat is niet zo gelukt. Lampjes aan en aan de slag met de nieuwe creafragma's. En voor mijn gevoel is het aardig gelukt. Hieronder zie je er een aantal foto's van. De eerste zijn gemaakt met een 70-200 en er zijn een aantal gemaakt met de Lensbaby. Bij dee zie je de vervorming optreden die bij een gewoon objectief niet optreed.

Objectief: 70-200mm

Vlinders

Objectief: Lensbaby

Plusje en blaadje


Kerstboom en bloempje

Daarna ben ik begonnen met iets creatievere Creafragma's. Namelijk die met meer figuurtjes erin. Dit lukt mij alleen maar bij de grotere Creafragma's omdat ik daar voldoende ruimte had om er meerdere kleinere figuren uit te halen. Ook daarvan vallen de resultaten me niet tegen. Had eigenlijk geen idee wat ik er van moest verwachten, maar het is wel leuk om wat mee te experimenteren. Ik heb er een paar gemaakt. Eentje met vier vlinders, eentje met vier blaadjes en eentje met een grote en vier kleine bloempjes. Bij die van de vlinders had ik de vlinders iets te ver tegen de rand aan zitten, maar dat valt op de foto's niet op. De blaadjes is eigenlijk hetzelfde als de vlinders maar dan de blaadjes wat verder naar het midden toe. De laatste heb ik een middelmaat bloem in het midden gedaan en daar op elke 90graden van de cirkel een kleinere bloem gemaakt. En zo kun je dus afhankelijk van je ponsjes of eigen creativiteit je helemaal uitleven op deze dingen. Uiteraard moet je er daarna nog wel een geschikte foto voor weten te vinden. :)
De beste resultaten bereik bij de minste scherptediepte. Bij Groothoek is het resultaat al weer minder dan bij tele objectieven, tot nu toe in mijn test situatie.
Hieronder een paar foto's van de multi-figuurtjes Creafragma's.


Hopelijk heb ik met deze twee weblogjes je een beetje verder op weg geholpen om je creativiteit en inspiratie (terug) te vinden (ik was het kwijt voor een tijdje en dan duik ik weer de technische en knutsel kant op) en ben benieuwd naar eventueel resultaten.
Tot zover deze blog over de Creafragma's.
Graag tot een volgende keer.
Met vriendelijke groeten,
Tom Smit


Geen opmerkingen:

Een reactie posten