maandag 27 augustus 2012

Het Twiske

Zoals gezegd zou ik een weblog schrijven over het Twiske, uiteraard voorzien van een aantal foto's van het gebied. De eerste keer dat ik daar kwam viel me al direct de grote hoeveelheid konijnen op. Die waren er gelukkig ook de tweede keer nog in grote getalen aanwezig. Niet alleen de "normaal"-gekleurde konijnen maar ook zwarte en beige-achtige konijnen. Was er 's morgens vroeg en de beestjes bleven ook nog redelijk rustig zitten, zodat fotograferen ook nog soepeltjes verliep. Tot dat je de auto uitstapte, roetsj weg waren ze.


Het Twiske is van uit vroeger tijden een veengebied. Langzaam aan werden stukjes van dit gebied wat toegankelijker doordat er een tamelijk droge periode zo rond de 10e eeuw. Hierdoor konden mensen het hoogveengebied in trekken en zich daar vestigen. Men begon hier wat landbouw te bedrijven en ook slootjes te graven. Hierdoor werd het gebied onwaterd. De bagger uit de sloten werd gebruikt voor op het land, waar al snel weilanden en akkerbouwgronden ontstonden. Door de ontwatering kwamen ook de veengronden droog te liggen waardoor de gronden begonnen in te klinken. Ze begonnen te zakken. De gronden waren zeer geschikt voor akkerbouw. Ook werd het veen afgegraven om te dienen als brandstof voor de gebiedsbewoners.
In die tijd onstanden er dus vele riviertjes en stroompjes door het gebied, of zelfs door heel Noord Holland. Een van die kleine riviertjes heette de Twiske. Deze naam is waarschijnlijk afgeleid van het woord "twisken" dat "tussen" of "scheiding" betekent. In de loop der eeuwen hebben er zich in het gebied allerlei veranderingen voor gedaan tot op heden, maar de Twiske is gebleven en heeft het gebied zijn naam gegeven. Tegenwoordig is het Twiske een recreatie- en natuurgebied en probeert men deze vormen met elkaar in evenwicht te brengen en te houden. Helaas wordt dat steeds moeilijker gezien de bezuinigingen van het huidige cabinet. Grote delen van het gebeid zijn toegankelijk voor recreatie en genieten. Het gebied is toegankelijk voor auto's maar je kunt niet overal met de auto komen. Wil je het gehele gebied kunnen doorkruizen zul je het stalen ros of de benewagen moeten nemen. Je kunt de auto achterlaten op een van de vele parkeerplaatsen die er in het gebeid aangelegd zijn. Meer informatie is te vinden op de website van het Twiske.
De tweede keer dat ik het Twiske bezocht was er om de expositie op te hangen. Had er afgesproken tegen tiewn uur in de ochtend. Dat gaf mij de gelegenheid om het terrein zelf even te verkennen en wat fotootjes te schieten. Zoals gezegd waren de konijnen mij de eerste keer al opgevallen, maar ook zag ik toen al een specht, fazanten en velerlei andere vogels rondfladderen. Deze ochtend eerst maar eens kijken waar je met de auto wel en niet kunt komen en wat zijn leuke plekjes voor foto's. Ook lopen er een aantal Hooglanders rond, maar die zag ik alleen maar tussen de bomen door. Er was vlak er voor een kalfje geboren, maar die heb ik helaas niet gezien. Misschien de volgende keer meer geluk. Ik had me voorgenomen om te kijken of er een fraaie foto te maken was in combinatie met de zonsopkomst, maar dat veel helaas een beetje in het water vanwege de bewolking die er 's morgens vroeg was. Wat later trok het wel open maar het licht was toch minder mooi. De foto boven aan dit blogje is toen gemaakt. Na bij demolen te zijn vertrokken had ik me gepland om bij de stuw mijn boterhammetjes naar binnen te werken en daar eesn rond te kijken. Hier is een kleine hoogte verschil in het waterniveau. Hier loopt een brug over het water heen. Aan de lage kant is er ook een doorwaadbare plaats voor ruiters. Hier was een winterkoninkje heftig actief en duidelijk hoorbaar, maar weinig zichtbaar. Ook vielen mij hier al de libellen op die op dit tijdstip al heftig door de lucht ronkten of even zaten op te warmen op de hogere takken van de rondom staande bomen. O.a. de paardenbijter was hier aanwezig.
Deze mooie metallic blauwe vliegmachines zoefden alle kanten op. Ben toen maar even op de leuning van de brug gaan zitten om mijn brood op te eten en binnen een mum van tijd had ik allerlei eenden, waterhoen- en fuutgezinnen om me heen dobberen. Heb toen maar het brood gedeeld. Zelfs een Dodaars was er op het water, maar die vond het blijkbaar te druk en verdween na een paar minuten weer in het riet. Maar weer een eindje verder gereden en uitgestapt bij de jachthaven en daar wat rondgelopen. In de haven zelf zaten veel visdiefjes op de looplanken. Iets buiten de haven waren de grasvelden voor het zonnen. Maar iets verderop hadden ze een soort heuveltje/dijkjes opgeworpen die helemaal verwilderd en begroeid waren. Hierin zaten heel veel libellen maar ook veel tijger- of wespspinnen. Wat me hierbij opviel is dat de meeste met de buik naar de zon hingen. Was zeer vervelend fotograferen om de mooie gestreepte bovenkant van ze er op te krijgen. Is me dus ook niet echt gelukt, zaten overigens wel een paar flinke of meisjes tussen. Verschil tussen de dames en de heren is makkelijk. De mannetjes zijn veel kleiner slechts een derde van het formaat van de dames die een tot 15 mm groot lijf kunnen hebben.
Ondertussen liep het tegen de klok van tienen en dus tijd om naar mijn afspraak te gaan. Snel weer even mijn "nette" kleren aangetrokken en naar het bezoekerscentrum gegaan. Als afsluiting ook nog wat foto's van de expositie zoals die daar hangt.
Tot de volgende keer.

Met vriendelijke groeten,
Tom Smit

(*) De informatie over het Twiske en de geschiedenis komt uit het boekje "Het TWiske van maand tot maand" welke bij het bezoekerscentrum te verkrijgen is.

1 opmerking:

  1. Hoop dat jullie ook nu[omdat ze nog wat klein zjn] foto`s neemt bij het veldje bij het paviljoen`t Twiske....ipv van dat restaurant, linker kant is een veld en met wat bos[bomen] zijn er leuke kleine konijntjes zwarte en bruine, was daar 2 weken geleden..zag ook een fazant..Ik kom snel weer hoop ik[zit in een rolstoel]overigens leuke plaatsjes hier, alleen spinnen niet:)

    BeantwoordenVerwijderen