zondag 20 november 2011

Het Harderbroek

Gisteren weer even op pad geweest voor mezelf om foto's te maken. Was eerst van plan om de Veluwe op te gaan maar heb de plannen toch gewijzigd en ben over het randje van de Veluwe heen geduikeld en de polder in gegaan. Niet zo heel ver overigens, maar naar een klein gebiedje waar ik vele malen hard langs ben gereden op weg naar mijn werk of naar huis. Zo af en toe zag ik wel eens een auto staan op het kleine parkeerplaatsje aldaar, maar was er nog nooit geweest. En dat was jammer blijkt nu.
Ondanks dat het Harderbroek niet zo giga groot is, is het volgens mij wel een leuk gebiedje om eens vaker rond te struinen. Veel mogelijkheden tot rondstruinen is er overigens niet echt en bij dat struinen wordt je geadviseerd laarzen aan te trekken. Kun je inderdaad beter wel doen. De wandelroute heet dan ook niet voor niets het "Laarzenpad". Dit laarzenpad leid je dan na zo'n 1,5 kilometers bij een uitzichtpunt waar je het uitzicht hebt over wat plassen en sloten met riet ertussen. Hieraan dankt het gebied dan ook de naam "broek" wat uit vroeger tijden moeras betekende. Ook om het gebied heen gereden en in meerdere opzichten genoten van wat er te zien was.

Eerst maar eens op de kaart gekeken hoe de omgeving er uit zag en waar je wel en niet mocht komen. Met een 10 minuten ben je om het gebied heen gereden met de auto. En had ik al veel moois gezien. Bij een bepaald punt op de dijk zag ik wel 15 grote zilverreigers. Mooi gezicht al die beesten langs de kant in de sloot.
Helaas zat het er niet in dat ze even wilden poseren, dus alleen wat vluchtfoto's kunnen maken.
Een eindje verderop waren twee buizerds aan het "stoeien" om de beste uitzichtsplek. Deze nog wel even mee kunnen pikken in een plaatje en daarna weer verder gereden.

Na daar nog even van alles het fraais genoten te hebben, en niet allen de reigers, weer verder gereden naar de plek die ik al vele malen gepasseerd was en wat mijn bestemming was voor nu. Die was snel gevonden. Auto neergezet en rugtas met spullen mee. Doordat de bewolking al wat begon op te trekken werd het een mooi licht en de mist slierten begonnen ook al mooi te komen.
Eerst de weg moeten zoeken en blijkt achteraf dat ik die totaal gemist heb. Uiteindelijk toch wel weer op het rechte pad terecht gekomen. Eenmaal op het rechte pad kwamen er ook nog verschillende vogels overvliegen, zoals een groep kleine zwanen en aalscholvers. Aan het einde toch bij het uitkijkpunt beland. Zoals gezegd hier een fraai uitzicht over de plassen ed, waarbij ik me voor kan stellen dat het hier in voorjaar en zomer toch ook een heel mooi uitzicht moet gaan bieden op allerlei watervogels.

Men is er op dit moment bezig met plan "Roerdomp" voor een plekkie voor dit fraaie beest en wie weet komt die nog wel een keer poseren voor me. Op het uitkijkpunt ook nog even genoten van de zonsondergang door de mist en de opkomende bewolking, wat een kleuren. Op de weg terug naar de auto ook nog even bewonderend gekeken naar de kleuren veroorzaakt door de zon tegen de wolken aan met de steeds meer opkomende en dichter wordende mist, die in grote slierten over het landschap heen zwierde. Echte "Witte Wieven" dus. Bijgaand nog een paar sfeerimpressies van de mist en het fraaie licht wat er was.




O ja, ook nog een paar vreemde vogels gezien, de ene haalde allerlei capriolen uit en de ander is volgens mij het vliegtuig welke Martin Schroder gebruikte als eerste vliegtuig voor zijn later zo grote imperium "MartinAir" genaamd. Deze maakte blijkbaar een rondvlucht of zo vanaf Lelystad Airport om daarna weer onderdeel uit te gaan maken van de collectie van het Aviodrome aldaar.
Voor de vliegtuigkenners onder ons, het kenteken is PH-DDZ. Zeker geen onbekende. Het is een DC-3 die is aangeschaft door de Dutch Dakota Association en in de originele outfit van Martin's Air Charter is gestoken.

Tom Smit
www.natuurlijkwild.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten