dinsdag 19 november 2013

CamRanger in de test

Afgelopen week de kans gehad om de CamRanger te testen en te kijken hoe alles werkt. Hiervoor had ik een dag in een hut van Han Bouwmeester gepland in de hoop een hoop Eekhoorns voor de lens te krijgen. Het voordeel van de zo'n hut is het feit dat je makkelijk rondom de waterbak kunt komen. Had mijn camera opgesteld naast de waterbak vlakbij een stronk waar ik de vogels in Eekhoorn op gepland had. Mijn camera dus op statief ernaast en aan gesloten op de CamRanger. CamRanger conform handleiding eerst aangezet en daarna de camera aan. Tablet aangezet en laten connecten naar het CamRanger netwerk. Tot zover liep het allemaal goed. Gelukkig thuis al wat geoefend met het een en ander dus dat verliep vrij soepel. Hierna aan de hand van het beeld op de tablet gepoogd een beetje fatsoenlijke uitsnede te bepalen. Gaat wel lekkerder dan op het kleine schermpje achter op de camera of door de zoeker. Dus dat is wel een voordeel. Heb het nog niet met landschappen uitgeprobeerd maar kan me voorstellen dat dat toch makkelijker is dan op het screen aan de achterkant. Mijn camera (Canon) moest wel van te voren in de goede stand gezet worden.

Maar goed was nu op pad voor de wildlife fotografie. Nadat ik een beetje redelijk shot dacht te hebben ben ik de hut ingegaan en wachten tot de eerste beesten kwamen. Gelukkig hoefde ik daar niet lang op te wachten, nog een half jaartje en ze komen volgens mij het voer uit het zakje halen. Wat ook wel grappig was is het feit dat de camera op statief gelijk werd geïnspecteerd door de koolmezen die toch wel heel nieuwsgierig waren wat er achter de zonnekap zat. Ze kropen er gewoon in. Helaas was ik daar niet op voor bereid anders had ik de macrolens erop gezet. :) Maar goed na een paar inspecties was het nieuwtje er af en stortten ze zich op het voer wat er lag. De afstand tussen de tablet en de camera was ongeveer 4 meter maar had regelmatig dat de verbinding wegviel en ook niet meer hersteld kon worden. Nu staat wel in de handleing dat als de batterij van de camera minder wordt ook de verbinding wel eens minder kon worden maar dat dat al begon bij een driekwart tot half volle camera waar ik normaal toch 1200 of meer foto's mee kan maken vond ik wel heel erg. Het verbruik gaat wel hard omlaag, maar dat is te verklaren door het feit dat je eigenlijk permanent live-view gebruikt. Ik heb er deze ochtend twee camera-accu's doorgejaagd met deze methode, iets wat me nog nooit eerder is overkomen. De accu van de CamRanger heeft het netjes volgehouden dus de gezegde 6 uur zou wel aardig kunnen kloppen denk ik. Ook de accu van de tablet, die toch ook permanent heeft aangestaan heeft het zonder problemen volgehouden, dus ook dat is weer een positief puntje.

In de hut de tablet rechtop gezet tegen een houten paaltje zodat ik alles goed in de gaten kon houden en ook redelijk makkelijk de camera zou kunnen bedienen. Eerst even wat zitten spelen met de instellingen welke allemaal makkelijk aan te passen zijn. Alleen de mode is helaas niet instelbaar. Deze had ik op AV gezet, zoals ik dat meestal ook doe bij dit soort fotografie. ISO, diafragma, sluitertijd etc. zijn allemaal redelijk makkelijk in te stellen en dat werkte naar behoren. Na het spelen maar eens met de vogels aan de slag gegaan. Daar liep ik tegen mijn eerste teleurstelling aan. De enorme vertraging die er is tussen het beeld op de tablet en de werkelijkheid. dat was wel een ruime seconde had ik zo de indruk. Waar je in dit soort fotografie toch snel moet kunnen reageren was dat in het geheel niet mogelijk. Vogeltje landde op de tak, en tegen de tijd dat ik het op het tabletscherm zag was de vogel al weer door gestapt en uit beeld verdwenen en op het moment dat ik afdrukt hield ik dus een leeg takje of stronk over. En dat met een afstand van zo'n kleine vier meter tussen camera/CamRanger en mijn tablet. Zonder obstakels. Had het thuis alleen nog maar op redelijk korte afstand geprobeerd met maximaal een meter of zo afstand op de tafel. Vergelijkbaar met wat ik altijd gedaan had met een bedrade connectie. Dat werkte wel goed. Voor productfotogarfie dus wel een geschikte optie, maar of het dan misschien handiger en goedkoper is om het gewoon met de kabel te doen is wel de vraag. Want echt goedkoop is de CamRanger niet natuurlijk.
Er stond al wel een opmerking over in de handleiding maar dat het zo erg zou zijn heb ik daar niet uit op kunnen maken. een andere methode die beter werkte was gewoon naar het takje kijken van uit de schuilhut en dan afdrukken op het moment dat het vogeltje er ook echt zit. Dit werkte beter dan met het gebruik van het scherm en live view op de tablet. Het afdrukken wordt wel redelijk snel doorgestuurd naar de CamRanger en camera.

Daarnaast speelde in het eerste deel van de ochtend ook wel mee dat de verbinding steeds weg viel. Nadat ik er een hele volle batterij ingedaan had werd het een stuk beter en heb ik een tijdje kunnen fotograferen zonder dat er verbindingsproblemen waren. Echter toen ook deze batterij minder begon te worden 3/4 tot een 1/2 begonnen ook de connectie problemen weer. Zoals gezegd vond ik dat wel heel erg vroeg. Weet niet precies hoe het technisch in elkaar zit, maar ik kan nog geen verband zien tussen de accu van de camera en de connectieproblemen tussen tablet en CamRanger. Als de CamRanger ook gebruik maakt van de accu van de camera kan ik me er iets bij voor stellen maar niet als de accu nog van 3/4 tot een 1/2 vol zit. Dat zou ook nog eens een extra aanslag op de camera-accu betekenen, die toch al zwaar belast wordt door de liveview.
Misschien dat de zender van de CamRanger versterkt kan worden voor een beter bereik. Mogelijk zou dat dan ook een zwaardere accu benodigen, maar daar zie ik nog niet zo'n probleem in. De CamRanger hant ergens ij de camera in de buurt en hoeft dus niet meegedragen te worden of zo. Er zit een tasje bij waar de CamRanger met kabel in past en dat kan op de grond gelegd worden of aan je statief gehangen worden zoals ik dat had gedaan. Wel had ik een plastic zak om het geheel gedaan om eventuele wat regeldruppels tegen te houden. er wordt voor gewaarschuwd dat de CamRanger niet waterdicht is en ook het tasje niet voldoende bescherming hiertegen bied.

Een aantal andere opties die ik nog niet echt heb kunnen proberen, maar die ik zeker wel ga proberen is de focus-stacking optie. Hiermee kun je dus foto's maken met elke keer een scherpstelpunt een klein eindje verder. Op deze manier kun je foto's krijgen met een hele grote scherpte(diepte). Zeker voor macro fotografie kan die hele mooie resultaten opleveren. Hierop kom ik later vast nog wel eens terug.

Conclusie: In mijn geval liep ik tegen twee punten aan die me wat tegen vielen. Nummer is was wat mij betreft inderdaad de wegvallende connectie zodra de accu van de camera naar 3/4 of lager ging. Aangezien ik nog geen direct verband heb tussen de camera-accu en de connectie kan ik ook niet zeggen wat hieraan eventueel te doen. Het tweede wat me toch wel een beetje tegenviel was de grote vertraging tussen het liveview beeld en de werkelijkheid. Misschien dat een optie kan worden door een minder hoge resolutie beeld door te sturen in een toekomstige versie. Zodat je kunt switchen tussen hoge en lage resolutie liveview of zoiets.

Mocht u over de aanschaf van zo'n leuk speeltje nadenken dan hoop ik dat u met dit blogje met wat meer info van een gebruiker uw besluit kunt nemen. Hieronder nog een plaatje van mijn "opstelling" en een melding zoals ik die kreeg.






















Tot zover deze blog. Nog wat plaatjes als afsluiting want naast het testen heb ik gelukkig ook nog een paar leuke plaatjes kunnen schieten. Graag tot een volgende keer.
Met vriendelijke groeten,
Tom Smit

2 opmerkingen:

  1. Ondanks de twee minpuntjes zijn de foto's top geworden, en lijkt me de camranger een leuk hebbedingetje! ;-)
    Gr,
    Mike

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Mike,
      Dank je voor je reactie. Moet je echter wel teleurstellen. De getoonde foto's zijn niet met de CamRanger gemaakt. Hiervoor reageert hij toch echt te traag.
      Tot nu toe is het inderdaad een leuk hebbedingetje met een stevig prijskaartje.

      Met vriendelijke groet,
      Tom Smit.

      Verwijderen