zondag 16 december 2012

Ritje Oostvaardersdijk

Enige weken terug was ik onderweg van Amsterdam naar Lelystad en had wat ruimte ingepland voor het maken van foto's als de gelegenheid zich voor deed. Normale mensen nemen de A6 om er te komen. Ik ga echter altijd over de Oostvaardersdijk vanaf Almere langs de Oostvaardersplassen en Lepelaarplassen. Het was deze dag een beetje druilerige dag en erg veel hoop om wat leuks te fotograferen was er dan ook eigenlijk niet. Maar hoe anders zou het lopen. In de verte lag het Paard van Marken een beetje in het licht te liggen en heb toen de auto maar op een parkeerplaats gezet en een aantal foto's van deze vuurtoren gemaakt. Onderaan de pagina de foto die is gemaakt uit een aantal foto's en samengevoegd tot panorama. Het dorp op de achtergrond is Volendam. Daarna maar weer verder gereden en de lucht begon op sommige plekken wat op te klaren en af en toe een straaltje zon.
Vlak voor het Bloq van Kuffeler de dijk opgereden op zoek naar wat vogeltjes die eventueel tussen het gras zouden scharrelen. Maar helaas niets. Er stond ook een harde inlandse wind waardoor het ook niet echt goed toeven was voor de vogels aan de kant van het Markermeer. De andere kant lag wel in de luwte maar daar is allemaal riet en een stuk minder makkelijk om vogels te ontdekken.
Een hondertal meters verder de dijk op zag ik een Torenvalkje in de lucht hangen en ging voorzichtig met de auto die kant op. Geen probleem ik kon haar zelfs vrij dicht benaderen. Echter ondanks de niet echt aanwezige zon was de lucht toch vrij fel en foto's foto's maken kwam er niet echt van. De dame hing met de kop in de wind en probeerde zich een beetje stabiel in de lucht te houden wat maar deels lukte door de stevige wind die er toch stond. Ze scheen zich niet te storen aan mijn aanwezigheid in de auto en kon haar op sommige momenten zo dicht benaderen dat ik haar niet eens helemaal in beeld kon krijgen als ze wat dichterbij kwam.
Na een aantal minuten op een plek te hebben gehangen ging ze weer verder naar een volgens plekje. Meestal zo'n 50 tot 100m verder. Ik er dus maar weer achteraan met de auto (was een keer uit de auto gestapt maar dat werd niet op prijs gesteld en ze ging er direct vandoor naar de volgende hangplek. Duidelijk dus, in de auto geen probleem, eruit dus wel. Zelfs uit het autoraam hangen was geen enkel probleem. Tot twee keer toe maakte ze een duik naar beneden met goed resultaat bij de laatste keer, maar helaas dook ze dan wel buiten mijn bereik. Ze vloog met de pooi onderlangs de dijk naar een stukje met prikstruiken en begon daar aan haar prooi te trekken en wat te eten. Echter na een paar minuten vond ze het blijkbaar wel goed en verstopte de buit (denk ik) en ging weer verder op jacht. Nooit geweten dat Torenvalkjes ook zulke dingen deden. Weer wat geleerd.

Kun je het zien????


De prooi aan het bewerken met het bloed aan de snavel

Ze bleef voor een groot gedeelte aan de Markermeerse kant van de dijk zodat ik haar eigenlijk alleen maar schuin van achter kon fotograferen, maar op een gegeven ogenblik kwam de zon door het wolkendek heen en ging de Torenvalkdame naar de andere kant van de dijk zodat de zon nu direct achter haar kwam te staan en ik haar ook van de voorkant kon fotograferen. Voordeel van deze situatie was ook nog eens dat het water als reflectiescherm ging werken waardoor ook haar onderkant mooier belicht werd.
Al met al heb ik zo'n dikke drie kwartier de mogelijkheid gekregen om foto's van haar te maken waarvan bijgaand een aantal. Tot de volgende keer.

Met vriendelijke groeten,
Tom Smit

Vuurtoren 'Het Paard van Marken'/Lighthouse



Binnenvaartschip tegen de donkere luchten



Hoe dicht bij wil je me hebben????

Geen opmerkingen:

Een reactie posten